سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشق خدا

نظر

در دوران حاملگی ، گاهی کانال زایمانی دچار نقصی و عیب شده و قبل از زمان زایمان در حوالی ماه سوم و چهارم شروع به باز شدن می کند. چنین وضعیتی در دوران حاملگی منجر به خروج کیسه آمنیوتیک که محتوی جنین است از دهانه رحم می شود و امکان پارگی کیسه حاملگی و از دست رفتن مایع آمنیوتیک وجود دارد که این حالت خود می تواند باعث سقط شود .

بیماری های دوران حاملگی

بیماری های دوران حاملگی

بیماری های دوران حاملگی بسیار زیاد است و لازم است با آنها اشنا شده و اطلاعات جامعی را قبل از حاملگی در مورد آن داشته باشید . در زیر به سه مورد از بیماری های دوران حاملگی اشاره می کنیم.

 نارسایی دهانه رحم از بیماری های دوران حاملگی

نارسایی دهانه رحم از جمله بیماری های دوران حاملگی می باشد . دهانه رحم در حالت طبیعی و در طی دوران حاملگی کاملا بسته است و توسط یک تکه مخاط محافظت می شود .

در این وضعیت ؛ کودک در داخل رحم تا زمان زایمان سالم نگاه داشته می شوند ، و زمان شروع زایمان دهانه رحم به تدریج باز می شود .

در دوران حاملگی گهگاهی ، کانال زایمانی دچار نقصی و عیب شده و قبل از زمان زایمان در حوالی ماه سوم و چهارم شروع به باز شدن می کند.

چنین وضعیتی در دوران حاملگی منجر به خروج کیسه آمنیوتیک که محتوی جنین است از دهانه رحم می شود و امکان پارگی کیسه حاملگی و از دست رفتن مایع آمنیوتیک وجود دارد که این حالت خود می تواند باعث سقط شود .

این حالت بسیار نادر است ، مگر آنکه دهانه رحم در طی  دوران حاملگی و جراحی صدمه ببیند .

به هرحال یک دهانه رحم معیوب را معمولا بعد از یک بار سقط می توان تشخیص داد . اگر نارسایی دهانه رحم که از جمله بیماری های دوران حاملگی است ،عامل اصلی ایجاد سقط باشد  ، درمان فرد در طی دوران حاملگی آینده ، به صورت بخیه زدن دهانه رحم انجام می شود . این کار بدین صورت است که با استفاده از یک نخ نرم بخیه که غیر قابل جذب است ، دهانه رحم بسته نگاه داشته می شود . گره ها تقریبا 7 روز قبل از زایمان بریده می شوند و کودک به راحتی از طریق مهبل و با زایمان طبیعی متولد می شود .

پره اکلامپسی  از بیماری های دوران حاملگی

فشار خون وابسته به حاملگی (فشارخون بالا) و یا پره اکلامپسی یک حالت بالقوه خطرناک و از بیماری های دوران حاملگی است که می تواند یک زن در هر 10 زن باردار را مبتلا کند ؛ به خصوص زنانی که اولین بارداری آن هاست و یا زنانی که چند قلو دارند .

وضعیت این بیماری در دوران حاملگی منحصر به فرد بوده و در هر زمان از نیمه دوم دوران حاملگی ممکن است شروع شود . علت ایجاد این وضعیت هنوز ناشناخته است اما به هرحال در بعضی از خانواده ها این بیماری شایع است .

پره اکلامپسی از  دوران حاملگی است و باعث بزرگ ساختن جفت می شود و ممکن است کودک رشد کمتر از حد طبیعی داشته باشد.

علایم پره اکلامپسی

پره اکلامپسی بدون علامت است ، اما باعث افزایش فشار خون و ایجاد پروتئین در ادرار می شود که این علائم می توانند در طی وضعیت های بارداری و توسط پزشک کشف شوند .

درمان پره اکلامپسی

زنانی که بارداری همراه با پره اکلامپسی داشته باشد ، دیگر نمی توان بارداری را برای آنها طبیعی قلمداد کرد ، ولی با زایمان کودک و جفت ، این بیماری خاتمه می یابد .

با بستری شدن بیمار در بیمارستان ، مادر و کودک از نزدیک تحت مراقبت قرار می گیرند و می توان قبل از ایجاد شرایط و مشکلات جدی همانند تشنج حاملگی ختم حاملگی را صادر کرد . تقریبا در کلیه زنان مبتلا ، بعد از زایمان کودک بیماری برطرف می شود .

اکلامپسی در دوران حاملگی

اکلامپسی از بیماری های دوران حاملگی

اکلامپسی یک کلمه یونانی است و به معنی (همانند جرقه یک نور ) است ، زیرا به نظر می رسد که در این بیماری فرد ناگهان غش می کند و در نهایت به کما می رود . اکلامپسی یکی از بیماری های دوران حاملگی می باشد .

اکلامپسی بالقوه یک شرایط طبی بسیار خطرناک برای سلامتی مادر و کودک می باشد . در هر حال شیوع این بیماری در غرب خیلی نادر است و بیشتر به قابلیت پزشکان در تشخیص آن در مراحل اولیه بیماری در دوران حاملگی (مسمومیت حاملگی ) دارد .

پزشکان و ماماها خیلی مراقب نشانه های خطر این بیماری هستند . وقتی اکلامپسی ایجاد شد ، در اصل یک اورژانس کامل پزشکی ایجاد می شود .

علائم اکلامپسی

اکلامپیسی از بیماری های دوران حاملگی و یک فوریت پزشکی  است ، زیرا در این بیماری عروق خونی رحمی دچار انقباض شدید می شود . بنابراین جریان خون به کودک قطع می شود و کودک در وضعیت خطرناک کمبود اکسیژن قرار می گیرد . جان مادر به شدت در معرض خطر است ، زیرا انقباض شدید عروق خونی باعث نارسایی کلیه ها نیز می شود .

اکسیژن رسانی به مغز دچار اختلال می گردد و باعث افزایش حساسیت گیرنده های مغزی و ایجاد غش می شود .

بافت های بدن علت احتباس مایعات از آب انباشته شده و خونریزی داخلی بافتی از جمله در بافتی حساس مثل کبد ایجاد می گردد .

ابتدایی ترین علامت به صورت : گیجی ، سردرد ، اختلال بینایی ، ورم دست ها ، صورت و پاها و وجود پروتئین در ادرار است .

درمان اکلامپسی

وقتی که اکلامپسی ایجاد شد و پیشرفت کرد همانند بیماری پره اکلامپسی درمان اصلی ، کمک به زایمان کودک است . به گزارش آسان طب در این وضعیت در دوران حاملگی ، باید میزان جریان خون به مغز مادر را افزایش داد و میزان فشار خون را کم کرد ؛ سزارین بهترین روش انتخابی است . به مجرد تولد کودک علائم برطرف می شود .

 

منبع مطلب بیماری های دوران حاملگی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/