سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشق خدا

مهد کودک مکانی برای پرورش کودکان قبل از ورود به دبستان است . بسیاری از کودکان در فاصله دو تا سه سالگی از این که زندگی گروهی را تجربه کنند ، لذت می برند ، ولی این مساله در همه موارد ضرورت ندارد .مراکز نگهداری از کودک یا مهد کودک برای والدینی که ناچارند بیرون از خانه کار کنند ، به اندازه فرزندشان اهمیت دارند .

مهد کودک

مهد کودک

مهد کودک  مکانی برای پرورش کودکان قبل از ورود به دبستان است . بسیاری از کودکان در فاصله دو تا سه سالگی از این که زندگی گروهی را تجربه کنند ، لذت می برند ، ولی این مساله در همه موارد ضرورت ندارد . مراقبت های گروهی عملا برای کودک تنها که کسی را در خانه ندارد که با او بازی کند ، در یک آپارتمان کوچک زندگی می کند ویا پدر و مادرش در اداره کردن او دچار مشکل شده اند ، مفید است .

در حدود سه سالگی ، هر کودکی به کودکان همسن خود نیاز دارد تا هم با آنها بازی کند و هم کنار آمدن با بقیه را یاد بگیرند . این مهمترین شغل کودک در زندگی است . بچه ها برای دویدن و فریاد زدن و برای بالارفتن و پایین آمدن به فضا نیاز دارند . آنها باید جعبه ها و مکعب هایی برای ساخت و ساز داشته باشند و قطار و عروسک هایی که با آنها بازی کنند . آنها ناچارند ، یادبگیرند که چطور با بزرگترهایی غیر از پدر و مادرشان کنار بیایند . بچه های امروزی کمتر فرصت می کنند از این امتیازات سود ببرند . مراکز نگهداری از کودک یا مهد کودک  برای والدینی که ناچارند بیرون از خانه کار کنند ، به اندازه فرزندشان اهمیت دارند .

این مراکز روزانه مراقبت از کودک یا مهد کودک  معمولا از کودکان از هشت صبح تا شش عصر ( بستگی به هدف موسسه و همچنین شهر و .. هم دارد ) نگهداری میکنند . بعضی از این مهد کودک  ها یا متعلق به شرکت های خصوصی هستند . به گزارش اسان طب مراکز خوب مهد کودک  از مزایای دوره پیش دبستانی ، برنامه و فلسفه آموزشی ، معلم های دوره دیده و وسایل کامل آموزشی بهره مند هستند .

مفهوم ایجاد مراکز روزانه مراقبت از کودک در فاصله جنگ جهانی دوم ، یعنی زمانی که دولت امریکا مادران را تشویق کرد که در صنایع جنگی مشغول کار شوند ، مطرح شد . این مراکز عمدتا برای نگهداری از کودکان دو تا پنج سال ایجاد شده اند ، ولی ممکن است بچه های بزرگتر هم گاهی نگهداری شوند .

هدف مهد کودک یا پیش دبستانی

دوره مهد کودک یا پیش دبستانی در امریکا فقط برای نگهداری از کودکان مادران شاغل مطرح نشد و قرار نیست که فقط به بچه ها خواندن و نوشتن درس بدهند . هدف اصلی مهد کودک  این است که به بچه های سه تا پنج ساله امکان کسب تجربه های ارزشمندی را بدهند و به آنها کمک کنند که در همه زمینه ها رشد کنند و انسان های حساس ، قابل و خلاقی بشوند . این تجربه ها معمولا شامل یادگرفتن رقص ، موسیقی ، نقاشی های خودجوش ، نقاشی انگشتی ، رنگ کردن مدل های سفالی ، ساخت و ساز با مکعب های چوبی ، ورزش های جمعی بیرون از خانه ، بازی با خانه عروسکی که در واقع آموزش درباره ی خانواده و خانه است ، هستند .

در این مراکز به بازهای فردی و به اوقاتی هم که کودک نیاز به استراحت دارد توجه می شود . هدف این است که توانایی های متعدد کودک از جمله تحصیلی ، اجتماعی ، هنری ، موسیقیایی و عضلانی تقویت شوند . تاکید این مراکز بر خلاقیت ، استقلال ، همکاری (شریک شدن در اسباب بازی ها به جای جنگیدن بر سر آنها ) و اعمال کردن نظر و پیشنهاد همه بچه ها در بازی است .

 

منبع مطلب مهد کودک : سایت آسان طب

http://asanteb.com/